سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پی آر پی PRP

علم پزشکی به سرعت در حال پیشرفت است. آرام آرام روش‌های درمانی تهاجمی، جای خود را به روش‌های بسیار کم تهاجمی‌تر می‌دهند. پی آر پی یکی از روش‌های درمانی کم‌تهاجمی است که امروزه استفاده‌های زیادی در سرتا سر دنیا دارد. 

این روش درمانی که در ایران با نام پلاکت درمانی نیز شناخته می‌شود، برای درمان ریزش مو، بهبود رشد موها بعد از کاشت مو، آسیب دیدگی‌های ورزشی و بیماری‌های التهابی کاربرد دارد. پی آر پی معمولاً با استفاده از سرنگ و به صورت تزریقی انجام می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم که این روش درمانی چیست، چگونه عمل می‌کند و چه استفاده‌هایی دارد. پیش از این که به سراغ اصل مطلب برویم، باید بدانید که روش پی آر پی بسیار جدید بوده و هنوز تحقیقات چندانی روی آن صورت نگرفته است. اما اثرگذاری و ایمنی بالای این درمان، پزشکان زیادی را مجاب به استفاده از آن کرده است.

 

پی آر پی یا پلاسما درمانی

پی آر پی یا پلاسما درمانی (PRP) روشی 100% طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش مقداری از خون بیمار گرفته میشود و توسط کیت های ویژه ای پلاکت آن جدا شده و غنی میگردد، سپس این پلاکت غنی تزریق میشود.
پلاکت ها حاوی انواع محرکهای رشد میباشند.

امروزه این روش برای تحریک رشد مو، کلاژن سازی و ازبین بردن چروک ها، زخم بستر و زخم های دیابتی، جراحی ها، آرتروز و…. استفاده میشود.


پی آرپی چیست؟

 

پی آر پی به پلاسمای حاوی پلاکت تغلیظ شده گفته می شود .استفاده از پی آر پی PRP از دو تا سه دهه قبل در رشته های مختلف پزشکی مثل دندانپزشکی وجراحی فک و صورت ، سوختگی ها و درمان زخم های مزمن شروع شد . اما استفاده از پی آر پی PRP برای زیبایی و جوانسازی کاربرد جدید آن است. تزریق پی آر پی PRP به تنهایی یا در ترکیب با روشهای دیگر مانند تزریق چربی و مزوتراپی در زیبایی کاربرد دارد.

پی آر پی PRP ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است.|

پلاکت درمانی ( سلول درمانی ) یا PRP روش نوینی می باشد که بر اساس استفاده از فاکتورهای رشد پلاکتهای خون، فیبروبلاستها و سایر سلولهای بنیادی تحریک و باعث کلاژن سازی می شود. کلاژن نقش بسیار مهمی در حفظ طراوت و جوانی پوست دارد و با سنتز کلاژن جدید، پوست جوانی و زیبایی خود را به تدریج به دست خواهد آورد.

به علت اینکه در پی آر پی PRP از تحریک فیبروبلاستها استفاده می شود بدیهی است که اثرات درمانی آن به تدریج ظاهر گشته و شما می توانید اولین تغییرات مثبت را بعد از دو تا سه هفته از اولین درمان مشاهده نمائید. البته نتیجه مطلوب در پایان ماه دوم تا سوم حاصل خواهد شد.

توجه داشته باشید که با انجام روش پی آر پی، یک بازسازی عظیم سلولی در ناحیه درمانی شروع خواهد شد و این بازسازی حتی تا ماه هجدهم ادامه خواهد داشت. البته بر حسب سن، نیاز به درمان مجدد بعد از دو ماه تا یکسال خواهید داشت زیرا عواملی که باعث پیری پوستتان شده است در بدن شما کماکان وجود دارد.

 

پی آر پی در درمان چه مواردی به کار میرود؟

  • جوانسازی پوست صورت
  • جوانسازی دست ها
  • رفع چین و چروک های دینامیک
  • از بین بردن اسکار آکنه و اسکار زخم های ناشی از بریدگی، سوختگی و غیره
  • رفع خطوط اخم یا خنده
  • رفع ریزش موی سر یا ابرو
  • از بین بردن پف و تیرگی دور چشم
  • کاشت مو
  • تحریک و تقویت مو
  • درمان زخم های دیابتی و نروپاتیک و مزمن
  • کم کردن استریاها و ترک های پوستی
  • ارتقای کیفی پوست صورت و افزایش شادابی آن

 

پلاکتها چگونه سبب جوانسازی میشوند؟

پلاکتها حاوی فاکتورهای رشد factors growth هستند که عامل اصلی در فرایند ترمیم و بازسازی بافتها میباشند و هنگامی که پوسته پلاکت بواسطه مواد خاصی پاره شود فاکتورهای رشد آزاد می شوند وسبب رشد و تکثیر و تمایز سلولهای مختلف پوستی و بافتی می شوند.

پلاسما تراپی یا پی آر پی

مثلا اگر در کنار فولیکول مو تزریق شوند باعث رویش مجدد طبیعی مو می شوند و در پوست باعث افزایش کلاژن ، الاستین، ماده ی بین سلولی ، عروق و در نهایت ضخیم شدن و با طراوت شدن بافت پوستی و رفع چین و چروک ، خطوط و در استخوان یا غضروف باعث ترمیم شکستگی ومانع سائیدگی آنها می شوند .

در فیلد زیبایی روش پی آر پی برای درمان چروک ها، سیاهی و پف زیر چشم و همچنین جوان سازی پوست دست یک معجزه می باشد. همچنین در رویش مجدد مو و قطع ریزش مو نتایج شگفت انگیزی در ایالات متحده امریکا و کانادا از خود نشان داده است. پی آر پی PRP اثرات فوق العاده ای به روی اسکارهای جوش و حتی اسکارهای قدیمی دارد.


کاربرد پی آر پیPRP در زیبایی

 

پلاکت درمانی یا PRP استفاده‌های بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

رشد مو

  

پزشکان از تزریق پی آر پی به پوست سر برای کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های درمانی ریزش مو با الگوی زنانه یا آلوپسی آندروژنی در خانم‌ها، تزریق PRP است که باعث افزایش ضخامت و تراکم موها می‌شود. البته این روش برای درمان این بیماری تاثیر تایید شده قطعی ندارد.

نکته : برای درمان ریزش موی ارثی آقایان نتایج PRP قطعی و کاملا اثبات شده نیست.

 کاشت مو 

در کاشت مو، پی آر پی به صورت تزریق یا اسپری برای ناحیه‌ی گیرنده‌ی مو استفاده می‌شود. به این ترتیب فرآیند جای‌گیری گرافت‌‌ها در پوست سر با سرعت بیشتری انجام شده و زخم‌های کوچک ناحیه‌ی گیرنده نیز زودتر بهبود می‌یابد. همچنین اگر احتمال ایجاد اسکار برای بیمار وجود داشته باشد، پی آر پی تا حد خوبی این خطر را برطرف می‌کند.

رشد مو با پی آر پی

اگر رشد موهای شما بعد از کاشت مو ضعیف باشد، می‌توان از PRP برای بهبود آن استفاده کرد.

 

ترمیم بافتی

  

استفاده‌های دیگر پلاکت درمانی برای ترمیم بافت‌ها و تسریع بهبودی آسیب‌ها است. این شیوه‌ی درمانی برای آسیب دیدگی‌های تاندون، رباط و عضلات کاربرد دارد.

کاهش التهاب

  

در برخی از بیماری‌های مزمن مانند استئوآرتریت، التهاب‌هایی در مفاصل ایجاد می‌شود. تزریق پی آر پی برای کاهش این التهابات استفاده می‌شود.

 

بهبود وضعیت پوستی

  

یکی دیگر از کاربردهای پلاکت درمانی که اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده، درمان بیماری‌های پوستی و جوان‌سازی پوست است. از این روش می‌توان برای درمان خطوط، چین‌ها، خشکی، زخم‌های خفیف، ترک پوستی و … استفاده کرد.

درمان مشکلات پوستی با پی آر پی

 

توصیه های قبل، حین و بعد از پی آر پی

 

آماده شدن برای درمان

  

  • دو روز پیش از درمان مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا بدن و پوست شما کاملاً پرآب و هیدراته شود.
  • یک یا دو هفته پیش از دریافت درمان، چربی کمتری بخورید و میزان مصرف کافئین را نیز کاهش دهید.
  • اگر دارو یا مکملی مصرف می‌کنید، حتماً راجع به مصرف آن‌ها پیش از PRP با پزشک مشورت کنید. برخی از مکمل‌ها باعث افزایش خطر کبودی می‌شوند و نباید 2 تا 3 هفته پیش از درمان مصرف کنید.

حین درمان پی آر پی

  

درمان PRP از زمان دریافت نمونه‌ی خون تا پایان تزریقات، حدود نیم ساعت تا 45 دقیق طول می‌کشد. برای برخی از بیماران که تزریق آزاردهنده یا دردناک است، بی‌حسی موضعی تزریق می شود تا از این جهت نگرانی نداشته باشند. محلول به کمک سرنگ به پوست یا محل مورد نظر تزریق می‌شود. برای درمان‌های مرتبط با کاشت مو، می‌توان در صورت نیاز، محلول را روی ناحیه گیرنده یا دهنده اسپری کرد.

بعد از درمان

  

  • تا چهار ساعت پس از درمان، پوست خود را لمس نکنید. صبر کنید تا محل‌های تزریق بهبود یابند.
  • مراقب انتقال آلودگی‌ها از طریق باد، گرد و خاک و دستان نشسته باشد.
  • تا 24 ساعت بعد از تزریق، از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید.
  • از قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی محل درمان خودداری کنید.
  • برای خوابیدن، چند بالش زیر سر خود قرار دهید یا به صورت نیمه خوابیده قرار بگیرید. سعی کنید محل درمان بالا قرار بگیرد و تماسی با بالشت نداشته باشد.
  • تا یک ماه پس از درمان، از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • ممکن است پوست شما تا یک هفته بعد از درمان کمی حساس باشد.
  • در صورت کبودی یا قرمزی برای دریافت درمان لازم با پزشک خود مشورت کنید.

 

کاربردهای درمانی و زیبایی پی آر پی PRP

موارد مصرف پی آر پی PRP

  • چین و چروک ناشی از افزایش سن.
  • ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و …
  • تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مثل آرتروز.
  • ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)، آبله مرغان.
  • ریزش موی سر یا ابرو.
  • درمان تیرگی، گودی و پف زیر چشم با PRP
  • ترکیب با چربی و ساختن پرکننده طبیعی برای افزایش حجم لب، گونه، سینه و باسن
  • ترکیب با کاشت مو برای پاسخدهی بهتر درمان.
  • ترکیب با ساب سیژن برای سلول سازی بهتر.
  • ترکیب با نخ تایتنینگ برای کلاژن سازی بیشتر دور نخ ها.
  • ترکیب با سایر روشهای درمانی مثل مزوتراپی، انواع لیزرها و …

عوارض احتمالی پی آر پی PRP:

در چند روز اول ممکن است قرمزی ورم سوزش و درد خفیف وکبودی مختصرایجاد شود که معمولاً به زودی برطرف می شود .

 

نتایج درمان با پی آر پیPRP:

نتایج درمان پی آر پی در افراد مختلف متفاوت است که به وضعیت واکنشهای سلولی فرد بستگی دارد. افراد پیرتر، افراد دارای بیماری های مزمن , سیگاری ها , افراد با تغذیه نامناسب , افرادی که دائما در معرض نور خورشید قرار دارند و افرادی که از پوست خود مراقبت نمیکنند نتایج ضعیفی میگیرند.
حدود 60% افراد نتایج خوب , 30% نتایج متوسط میگیرند و در 10% موارد نتایج ضعیف است.
اکثر افراد فقط به یک جلسه درمان نیاز دارند ولی در بعضی افرادویا سنین بالاتر برای گرفتن نتایج بهتر 4-1 تزریق با فواصل چند ماهه لازم است . پی آر پی PRP ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است.

 

مزایا ی پی آر پی PRP:

چون در روش پی آر پی PRP به غیر از پلاکت خون خودتان از هیچ ماده خارجی استفاده نمی شود، ایمن ترین روش درمانی در دنیا شناخته شده است.

به دلیل این که این ماده از خود بیمار گرفته می شود ، بنابراین امکان انتقال بیماری یا عوارض ناشی از ورود جسم خارجی در بدن مانند عفونت، پس زدن بافت ، و حساسیت وجود ندارد .

به هیچ وجه خطراتی از قبیل ایجاد تومور در آن وجود ندارد.

اثرات آن میتواند تا حدود یکسال باقی بماند .

باتوجه به وجود انواع آنتی بادی ها در پلاسما بعنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند .

 

مزایای انجام پی آر پی

 

معایب پی آر پیPRP:

ظهور نتیجه پی آر پی آهسته و تدریجی بوده و بعد از تزریق پی آر پی PRP بین 3 هفته تا 4 ماه طول می کشد تا خود را نشان دهد.
حجم دهنده نیست و کاربرد ژل و چربی را برای پر کردن و حجم دهی ندارد مثلا برای پر کردن خط خنده و یا گونه گذاری استفاده ندارد ولی میتوان برای افزایش ماندگاری چربی تزریقی،افزایش عملکرد نخهای کلاژنساز و لیفت آن را با پی آر پی PRP ترکیب کرد .
درچین های عمیق , افتادگی متوسط تا شدید پوست , ضایعات عروقی واسکار شدید با این روش نتایج خوبی ندارد وجهت رفع اینگونه موارد از ترکیب پی آر پی با روشهای درمانی دیگر مثل نخ کلاژنساز یا تزریق چربی یا ساب سیژن یا لیزرها استفاده میشود.

 

فاصله زمانی لازم جهت انجام پی آر پی PRP، در سنین و بیماری های مختلف:

پیش از 30 سالگی:
تزریق پی آر پیPRP در این سنین به صورت سالیانه، جهت پیشگیری از پیری زودرس پوست توصیه می شود. در این سنین، به دنبال تزریق مکرر پی آر پی PRP دیده شده که میزان پیری پوست به ازای هر ده سال افزایش سن، در شرایط مطلوب بیش از 3 تا 4 سال نبوده است.

در سنین 30 تا 40 سالگی:
تزریق پی آر پی PRP به صورت 6 ماه یک بار در این سنین، همراه با به کارگیری سایر روش های جوان سازی، روش مطلوبی است. علت این است که در این سنین، شروع خطوط و چین و چروک های ریز در پوست صورت اتفاق می افتد و تزریق پی آر پی PRP به طور جدی جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت آن ها تأثیرگذار خواهد بود.

در سنین 40 تا 50 سالگی:
در این سنین، تزریق پی آر پیPRP برای سه جلسه به فاصله 3 ماه از یکدیگر در شروع جوان سازی پوست لازم است و سپس، در صورت پاسخدهی مطلوب بعد از این سه جلسه، انجام پی آر پی PRP به صورت سالیانه روش نگهدارنده خوبی خواهد بود.

در سنین بالای 50 سال:
از آن جایی که در این سنین، پلاکت ها ممکن است دارای کارایی مطلوبی جهت کمک به جوان سازی پوست نباشند، توصیه می شود که ابتدا مشاوره ای دقیق با پزشک در خصوص صحت و سلامت پلاکت های بیمار و نیز، ارزیابی تعداد مطلوب این سلول های ارزشمند در خون وی انجام شود و سپس در مورد استفاده از این روش همراه با روش های ترکیبی دیگر، مانند: بوتاکس تراپی، ژل تراپی، تزریق چربی، مزوتراپی و مراقبت های دوره ای پوستی همراه با دارودرمانی قوی بر روی پوست وی، تصمیم گیری گردد.

توجه: با وجود این که جهت جوانسازی پوست در سنین مختلف، می توان بر طبق پروتکل های فوق عمل کرد، ولی بعضی منابع، بدون توجه به سن، انجام تزریق پی آر پی PRP را در سه نوبت، یعنی یک بار در بدو مراجعه، یک بار دو ماه بعد از اولین مراجعه و یک بار نیز چهار ماه بعد از اولین مراجعه لازم دانسته و سپس تکرار این تزریق سه گانه را به صورت سالیانه توصیه نموده اند.

 

برای پی آر پی PRP چه کیتی را انتخاب کنیم؟

برحسب وسعت ناحیه از کیت هایی با حجمهای مختلف استفاده میشود.
هرچه غلظت پلاکت بدست آمده از خون بیشتر باشد، میزان مدیاتورهای آزاد شده در بافت و درنتیجه تحریک برای ساخت و ساز سلولی بیشتر خواهد بود. این میزان تحریک، در پلاکت هشت برابر تغلیظ شده، در بیشترین حد آن است.
بطور معمول پلاکت هشت برابر تغلیظ شده 10الی 12درصد خون دریافتی از بیمار را تشکیل میدهد.
بطور مثال از یک کیت 20 سی سی، 2.5 سی سی پلاکت تغلیظ شده بدست میاید.

معمولا برای دورچشم، غبغب، ریش آقایان و نواحی کوچک از کیتهای 20cc

پشت دستها، گردن، نواحی کوچک موی سر از کیتهای 40cc

و برای پی آر پی موی سر، صورت، گردن و دکلته از کیتهای 60cc استفاده میشود.

 

ترکیب پی آر پی با سایر درمانهای زیبایی:

بدلیل قابلیتی که پی آر پی در تحریک سلولها به تکثیر و ساخت عروق خونی دارد، علاوه بر اینکه به تنهایی انجام میشود، معمولا با سایر روشهای درمانی نیز بصورت ترکیبی بکار میرود.
درمانهایی که بطور معمول با پی آر پی تلفیق میشوند عبارتند از:

ساب سیژن:
حین ساب سیژن بافت تخریب میشود و بیشترین میزان نتیجه گیری از ترکیب با پی آر پی در این روش است. پی آر پی به ساخت سریع تر و بیشتر سلولهای جدید کمک میکند و با تحریک ساخت عروق ریز ماندگاری بافت ظریف تشکیل شده را بیشتر میکند.

تزریق نخ کلاژنساز:
در این روش بهترین زمان پی آر پی حین تزریق نخ میباشد ولی حتی پس از گذشت دوماه نیز نتایج کلاژنسازی بطور چشمگیری بیشتر است.

لیفت با نخ:
اگر پس از لیفتینگ با نخ بویژه در طی یک ماه اول، از تزریق پی آر پی در محل نخهای کاشته شده استفاده شود،به سرعت کلاژنسازی و نیز حجم کلاژن ساخته شده خواهد افزود.

تزریق چربی:
سلول های چربی را می توان با پی آر پی PRP مخلوط و سپس در محل های مورد نظر تزریق نمود. این اقدام موجب تحریک رگ سازی شده و به دنبال آن، منجر به زنده ماندن سلول های چربی و پیوند خوردن آن ها با بافت های اطرافشان می شود. با این عمل، ماندگاری نتایج درمان، 2 تا 3 برابر افزایش یافته و نتایج حاصله زیباتر و ماندگارتر میگردد.

کاشت مو:
موهای برداشت شده از سر که باید در جاهای خالی کاشت شوند، در مدت زمانی که در خارج از بدن آن ها قرار داشته، در داخل سرم نرمال سالین نگه داشته شده است که اگر به جای این محلول، از پی آر پی PRP تهیه شده از بیمار استفاده شود، ماندگاری موهای کاشت شده در آینده بسیار بیش تر خواهد بود. هم چنین، انجام تزریق پی آر پی PRP به صورت دوره ای، در محل موهای کاشت شده در گذشته، می تواند به ماندگاری آن ها کمک روزافزونی بنماید.

میکرونیدلینگ:
حین میکرونیدلینگ میلیونها کانال ریز در سطح پوست ایجاد میشود که معمولا از پخش داروی مزوتراپی روی کانالها استفاده میشود. ولی تحقیقات اخیر نشان داده که استفاده از پی آر پی بجای مزوتراپی نتایج درخشانتری در نتیجه کار داشته است.

 

آمار میزان رضایتمندی از انجام پی آر پی PRP

طی مقالات تحقیق شده در مراکز معتبر آمریکا و اروپا در حدود 70 درصد پی آر پی PRP های انجام شده با رضایتمندی عالی و 20 درصد با رضایتمندی متوسط و 10 درصد افراد ناراضی بوده اند.

میزان رضایتمندی با تکرار انجام پی آر پی PRP و افزودن مزوتراپی قابل تغییر خواهد بود.

 

 ملاحظات پزشکی پی آر پی PRP 

موارد منع مصرف پی آر پی PRP:

  • کانسرهای پوستی و سیستمیک
  • بیماری های مزمن، دیابت، ایدز
  • بیماری های پوستی مانند پورفیری
  • بیماری های خون و اختلالات انعقادی
  • در موارد مصرف آسپیرین و داروهای ضدانعقادی

 

همچنین استفاده از پی آر پی PRP در موارد زیر نتایج خوبی ندارد:

  • افراد سیگاری، الکلی و دارای سوء تغذیه
  • افراد مبتلا به مشکلات ژنتیکی پوست
  • ضایعات پیشرفته ناشی از نور خورشید
  • هایپرپیگمانتاسیون های پیشرفته (لکهای تیره)
  • خطوط عمیق
  • ضایعات مویرگی روی بینی و گونه ها

 

 مراقبت های پس از پی آر پی PRP:

  • موضع تزریق شده تا 48 ساعت شسته نشود
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از تابش مستقیم افتاب به مدت 2 هفته
  • استفاده از کرم نگهدارنده روز و شب
  • استفاده از عینک آفتابی

 

چه کسانی نباید پی آر پی PRP دریافت کنند؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، حتماً پیش از دریافت پی آر پی، تمامی بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک معالج اطلاع دهید. بسیاری از متخصصان معتقدند که افراد زیر نباید از درمان پی آر پی برای ریزش مو استفاده کنند:

  • افرادی که داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند.
  • کسانی که به طور سنگین دخانیات مصرف می‌کنند.
  • کسانی که سابقه‌ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند.

همچنین اگر دچار بیماری‌های زیر هستید، ممکن است این درمان برای شما مناسب نباشد:

  • سرطان
  • بیماری‌های مزمن کبد
  • بیماری‌های مزمن پوستی
  • تعداد کم پلاکت‌های خونی
  • بیماری‌های تیروئیدی

 

برای PRP چه کیتی را انتخاب کنیم؟

برحسب وسعت ناحیه از کیت هایی با حجمهای مختلف استفاده میشود.
هرچه غلظت پلاکت بدست آمده از خون بیشتر باشد، میزان مدیاتورهای آزاد شده در بافت و درنتیجه تحریک برای ساخت و ساز سلولی بیشتر خواهد بود. این میزان تحریک، در پلاکت هشت برابر تغلیظ شده، در بیشترین حد آن است.
بطور معمول پلاکت هشت برابر تغلیظ شده 10الی 12درصد خون دریافتی از بیمار را تشکیل میدهد.
بطور مثال از یک کیت 20 سی سی، 2.5 سی سی پلاکت تغلیظ شده بدست میاید.

معمولا برای پی آر پی دورچشم، پی آر پی غبغب، پی آر پی ریش آقایان و نواحی کوچک از کیتهای 20cc

پشت دستها، گردن، نواحی کوچک موی سر از کیتهای 40cc

و برای پی آر پی موی سر، پی آر پی صورت،  پی آر پی گردن و دکلته از کیتهای 60cc استفاده میشود.

 

هزینه پی آر پی (قیمت پی آر پی)

کل فرایند فرایند پی آر پی شامل آماده‌سازی و تزریق آن در حدود 90 دقیقه به طول می‌انجامد. توصیه می‌شود که در 4 ماه اول شروع درمان، هر ماه یک جلسه تزریق پی آر پی را انجام دهید و بعد از آن در هر سال دو جلسه تزریق برای حفظ نتایج درمان انجام شود.

هزینه عمل پی آر پی توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده نمی‌شود، اما به طور کلی این روش هزینه منطقی و مناسبی دارد که افراد زیادی می‌توانند از عهده آن برآمده و از این روش موفق و کارآمد استفاده کنند. برای مقایسه بهتر به خاطر داشته باشید که هزینه عمل جراحی کاشت مو بسته به تعداد گرافت‌های مو که کاشته می‌شود بسیار متغیر است.

 

منبع: https://drammani.ir/doing-prp-in-rasht

 

سایت کلینیک زیبایی دکتر امانی: https://drammani.ir




تاریخ : یکشنبه 100/2/26 | 10:33 صبح | نویسنده : Maryam.E | نظر


  • paper | خرید رپورتاژ بک لینک | فروش آگهی رپورتاژ
  • فروش لینک ارزان | فایاکس